Sunday 7 May 2017

Menyambung Visa Ikut Suami/Istri di Malaysia di Jabatan Imigresen PKNS Shah Alam

Assalamualaikum Wr. Wb. & Selamat Pagi Teman Teman...

Di postingan sebelumnya saya sudah share info mengenai pengalaman mengganti paspor di KBRI Kuala Lumpur, kini saya lanjutkan dengan cerita menyambung Visa/Permit ikut pasangan (Spouse's Visa) di Jabatan Imigresen Shah Alam yang bertempat di PKNS Mall Shah Alam, bulan lalu. Hal ini wajib saya lakukan sebagai warga negara asing yang tinggal di Malaysia, jika tidak maka saya dikategorikan sebagai imigran ilegal. Tentu ada sanksi/hukum pidana yang bakal menimpa saya jika saya tidak memperbaruinya.

Ada banyak lokasi jabatan imigresen di Malaysia, namun setahu saya tidak semuanya terdapat kantor pelayanan pembuatan visa ijin tinggal/kerja untuk warga asing.  Lebih lengkapnya kamu bisa merujuk pada link ini : alamat & lokasi jabatan imigresen di seluruh Malaysia . Jika ingin tahu jabatan imigresen tersebut dapat mengeluarkan visa atau tidak, alangkah baiknya kamu telpon dulu sebelum sampai ke lokasi.

Jika sudah tau kemana harus pergi, maka segera persiapkan dokumen-dokumen yang diminta. Namun ada beberapa perbedaan (kop surat/head letter) borang/formulir "surat akuan masih berkahwin" di setiap jabatan imigresen. Kamu bisa googling dulu memastikan formulir yang kamu bawa sesuai dengan jabatan imigresen yang akan kamu datangi. Untuk yang saya jelaskan dibawah ini adalah pengalaman saya di Jabatan Imigresen PKNS Shah Alam. Kamu bisa naik bus datang kesini atau KTM turun di stesen batu 3 lalu naik taksi. Dan pastikan kamu datang pagi hari jika ingin pulang lebih awal dan mendapat nomor antria terdepan.

Silahkan disiapkan sesuai list di bawah ini :
  1. Mengisi formulir permohonan (borang 38 dan borang 55). Bisa download disini, namun abaikan surat akuan yang terdapat kolom foto jika anda mendaftar di Jabatan imigresen di luar Kuala Lumpur. Karena masing masing jabatan imigresen mempunyai kop surat akuan/head letter sendiri. download borang 38 & 55 dan surat akuan sumpah
  2. Membawa Paspor Asli & fotokopi 1 lembar. (halaman depan).
  3. Membawa IC Asli pasangan anda & fotokopi 1 lembar.
  4. Membawa Surat Nikah Asli yang dikeluarkan pemerintah Malaysia & fotokopi 1 lembar.
  5. Fotokopi Visa/Permit yang masih berlaku 1 lembar. Anda harus memperbarui visa tersebut sebelum tanggal berakhir (paling cepat 2 minggu sebelumnya). Jika tidak, uang jaminan belum tentu dapat diambil kembali dan bisa jadi untuk dapat visa baru akan sulit karena jika anda mengurusnya sesudah jatuh tempo maka dikategorikan imigran gelap, sekali lagi jelas ada sanksi pidana/hukum atas itu. Jangan khawatir 2 minggu awal itu akan ditambahkan ke masa tinggal di visa yang terbaru. Jadi tidak ada yang dirugikan dalam pengurusan visa yang lebih awal.
  6. Pas Photo anda & pasangan anda masing masing 1 lembar (jika mendaftar di Jabatan Imigresen Kuala Lumpur).
  7. Surat Pernyataan masih resmi menikah (akuan sumpah masih berkahwin) yang distempel oleh Pesuruhjaya sumpah (notaris), surat pernyatan tersebut dapat diambil di kantor Imigrasi yang anda tuju.
  8. Wajib datang bersama pasangan di pesuruhan jaya sumpah dan di loket Imigrasi.
  9. Lebih detail kamu bisa ikuti link ini : syarat memperpanjang visa ikut suami/istri (spouse's visa)
Nah jika semuanya sudah lengkap, maka berantrilah di loket pengambilan nomer. Antriannya nampak panjang hingga keluar ruangan karena memang ruangannya kecil. Dan jika sudah lengkap dan diverifikasi maka petugas akan memberikan nomor antrian yang sudah distempel. Karena waktu itu saya membawa surat akuan imigresen KL, maka petugas menggantinya dengan surat akuan imigresen PKNS. Lalu kami berdua bergegas ke suruhanjaya sumpah.
Suasana di dalamkantor notaris (suruhanjaya sumpah) antri sambil duduk alias serkong = geser bokong hehe, semua hadir bersama pasangan karena memang kebijakan pemerintah seperti itu. Biaya untuk jasa ini RM10.
Setelah surat akuan tadi di stempel, maka kembalilah masuk ke dalam ruangan sambil menunggu nomor anda dipanggil. Sempit tapi lumayan adem.

Akhirnya tiba masanya giliran saya. Awalnya saya datang sendiri ke loket, rupanya si petugas perempuan ini bertanya dimana pasangan saya. So, memang keduanya harus datang menghadap ke loket. Lalu saya mencoba mengajukan permohonan visa selama 5 tahun, rupanya tidak disetujui dengan alasan (1) baru menggunakan visa 6 bulan, (2) belum mempunyai keturunan yang lahir di Malaysia. Jadi hanya disetujui memperpanjang visa 1 tahun saja, dengan biaya RM105/tahun. Entah alasan itu subyektif atau objektiv. Wallahua'lam..

Setelah dinyatakan layak memohon perpanjangan visa & telah melakukan pembayaran sesuai yang ditentukan, maka paspor anda akan ditahan oleh petugas dan mendapatkan "tanda terima" yang wajib dibawa saat pengambilan paspor & permit nanti. Petugas akan menginformasikan tanggal berapa & pukul berapa anda harus datang mengambil. Biasanya prosesnya 3 hari kerja, jika saat itu dilayani oleh loket di sekitar siang hingga sore hari maka anda juga akan dimohon datang pada sore hari. Karena saya hari itu datang pada Rabu 26 April dan dilayani oleh petugas setelah sholat Dzuhur, jadi saya wajib datang kembali pada Jumat 28 April sekitar pukul 16.00.
Ini contoh tanda terima yang wajib kamu bawa nanti saat mengambil paspor dan permit.

PENGAMBILAN PASPOR
Jumat 28 April itu saya datang lebih awal, yaitu pukul 15.20 di PKNS karena saya juga ingin kembali awal guna menghindari kemacetan di jalan sekitar PKNS dan highway. Rasanya sya tak perlu menunggu hingga 16.00 untuk mengambil paspor saya. Nah untuk mengambil paspor, kamu wajib masukkan surat tanda terima yang kamu bawa ke dalam bakul merah yang diletakkan di meja nomer antrian. Setelah bakul merah itu penuh, nanti akan ada petugas yang membawa masuk bakul tersebut ke dalam loket yang kemudian akan memanggil nama anda.
Nampak seseorang pengunjung sedang memasukkan surat tanda terima ke dalam bakul merah di kaunter nomor antrian.
Saat mengambil paspor kamu akan mendapat uang kembalian jika saat itu kamu membayar lebih. Juha mendapatkan resit/kwitansi pembayaran yang menjelaskan uang RM105 dipergunakan untuk pelayanan apa. Waktu itu saya membayar RM110, jika uang kembaliannya RM5.

PASTIKAN : Nama yang tertera di sticker visa sesuai dengan nama kamu di paspor.Nah begitulah cerita singkat dari saya mengenai pengalaman memperpanjang visa iku pasangan (Spouse Visa) di Jabatan Imigresen PKNS Shah Alam. Semoga bermanfaat dan mungkin ada perbedaan pengalaman dengan yang lain. Sesungguhnya kesalahan itu milik saya, dan yang benar hanyalah Allah SWT. Sampai jumpa di lain cerita dan Wassalamualaikum wr.wb...

165 comments:

  1. Met sore...Mau nanya, Kalo pertama kali bikin visa kita kan disuruh tinggal selama satu bulan di malaysia, tp untuk kasus perpanjang visa, setelah visa baru selesai dan paspor dikembalikan (yg prosesnya selama 3 hari itu),untuk paspor besoknya bisa langsung dipakai untuk keluar negeri ya?
    -Terima kasih-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sore, maaf baru sempat reply. Iya, bahkan hari itu jg bisa dipakai untuk keluar negeri. terima kasih

      Delete
    2. Pertama kali apply visa wajib tinggal selama sebulan di malaysia ya?

      Delete
    3. 1.saya mau tnya kalo kita dh siap buat visa suami tu boleh tak kita bekerja????
      2.boleh tak kalo kita kerja ikut suami misalkan suami buka kedai ke ape,,,boleh tak klo kita tolong dia buat kerja tu,,,

      Delete
    4. Kk mau nyk ..low kita seorg pkrja kilng..hbis kontrak trus nikah d mlysia leh trus bsa wat visa ikut suami gk tnpa blik indonesia lu

      Delete
  2. Assalamualaikum pak,mau numpang nanya
    Saya rencananya mau kawin dengan wanita indonesia,bolehkah dia pakai passport pelancong untuk melakukan pernikahan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, kalo mau menikah dengan wanita indonesia ya memang harus menggunakan pasport. kalo menikah di Malaysia ya harus melengkapi dokumen yang diminta oleh pihak Jabatan agama malaysia dan kedutaan indonesia.

      Delete
    2. Bang mau tanya, saya orang indonesia mau menikah dengan org malaysia.. kalau nikahnya dimalaysia aja boleh?

      Delete
  3. Assalamualaikum, saya mau tanya..kalau udah selesai menikah di KUA dan mendapat buku nikah bolehkan saya mengurus visa ikut suami di Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, boleh tapi bawa semua dokumen yang diperlukan. misalnya buku KUA yang sudah dilegalisir, foto nikah, dll

      Delete
    2. Asalamualaikum , pak untuk istri yang ikut visa suami ke malaysia , apakah betul ada persyaratan bahwa suami harus berpenghasilan diatas 5000 ringgit (khusus tenaga kerja asing ) ?

      Delete
    3. Asalamualaikum , pak untuk istri yang ikut visa suami ke malaysia , apakah betul ada persyaratan bahwa suami harus berpenghasilan diatas 5000 ringgit (khusus tenaga kerja asing ) ?

      Delete
    4. Waalaikumsalam. Mengenai hal tersebut bisa dicheck di website imigresen malaysia, karena saya sendiri blm pernah mendengar mengenai jumlah gaji seperti yg anda sampaikan.

      Delete
    5. Pak mau tanya.. apa visa ikut istri harus tggu tggal di msia 6 bulan atau slps menikah 6 bulan

      Delete
    6. Klau nk uruskan visa ikut suami kena daftar nikah d mlysia dlu dan hrus dpatkan sijil kawin d mlysia dlu bru bleh mohon visa ikut suami, dan jika sblm ni anda d mlysia bkerja,hrus tggu 6bln bru boleh buka file daftar visa ikut suami

      Delete
    7. Maaf tp teman saya di Penang Dye mohon visa ikut suami 3 minggu saja sudab siap
      Padahal dia pun dulu bekerja di malaysia

      Delete
    8. Maaf tp teman saya di Penang Dye mohon visa ikut suami 3 minggu saja sudab siap
      Padahal dia pun dulu bekerja di malaysia

      Delete
    9. ayu, prosesnya gimana? kemarin sempet ke imigrasi tp disuruh nggu 6 bulan juga

      Delete
  4. Sya warganegara Malaysia ingin berkahwin dgn warganegara indonesia yg lahir dsini dan mempunyai surat lahir.Apakah yang yg perlu saya lakukan agar urusan ini bjalan dgn lancar tanpa ada halangan? TERIMA KASIH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Tuan, saya sarankan anda pergi berkonsultasi ke KBRI dulu, menceritakan keadaan yang sebenarnya dan meinta solusi dr dokumen yg wajib dimiliki oleh calon pasangan anda. Jika dokumen istri anda sudah lengkap dan tidak menyalahi undang undang keimigrasian malaysia, maka anda bisa mendaftarkan diri anda ke Jabatan Agama Islam.

      Membawa calon istri anda dengan dokumen yang tidak sesuai undang undang malaysia ke Jabatan Agama Islam adalah perbuatan beresiko tinggi. Semoga anda paham maksud dari pesan tersembunyi dari kalimat saya ini. Semoga usaha anda dipermudahkan oleh Allah SWT, percayalah niat baik anda akan dibantu oleh Allah SWT. SAya sendiri telah membuktikannya.

      Delete
  5. Mau tanya, kalo perpanjang Passport di PKNS itu bisa ga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memperpanjang Passport harus di KBRI atau KJRI. di PKNS mall itu adalah tempat memperpanjang passport untuk warga negara malaysia, dan ada pejabat imigresen tempat menyambung permit/visa bagi warga negara asing.

      Delete
  6. Salam pak.... Saya waktu masuk malay gak sempet buat visa yg 3bln.. Sdgkan mau urus2 visa ikut suami 1bln sja gak ckup.. Selain harus bolak balik indo ad alternatif yg lain gak pak??
    Makasij

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Tidak ada cara lain selain itu mbak, semuanya sudah diatur oleh Undang Undang Malaysia, memang jika dilihat nampak susah dan penuh pengorbanan, tetapi saat kita menjalaninya maka terasa mudah dan kita mendaptkan wawasan baru dan semakin berhati2 menjaga dokumen pribadi kita. Semoga urusan mbak dimudahkan oleh Allah SWT.

      Delete
    2. Tiada cara lain.. Harus balik semula ke Indonesia.. Pergi ke kedutaan Malaysia di Indonesia.. Mohon visa 3 bulan mengikut pasangan di Malaysia.. bawa dokumen ini 1)SALINAN PASSPORT MALAYSIA PASANGAN 2)SALINAN KAD PENGENALAN MALAYSIA PASANGAN 3)SIJIL NIKAH & SALINAN 4)PASSPORT PEMOHON & SALINAN 5)KTP PEMOHON & SALINAN 6)FOTO BERUKURAN 4CM x 6CM SATU KEPING DENGAN LATARBELAKANG WARNA PUTIH & TIDAK BOLEH POLAROID 7)DAPATKAN BORANG VISA (GRATIS) DI BAHAGIAN KONSULAR & IMIGRESEN.. SEMOGA BERJAYA.. =)

      Delete
    3. lovelykitty, visa 3 bulan jdinya berapa lama?

      Delete
  7. mau tanya..kakak saya menikah dengan warga negara mlysa ..pernikahan dilakukan diindonesia..
    sekarang kk saya mau irus Visa ikut suami di malaysia..bgimana cranya..
    mohon pencerahannya..mkasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bawa Buku Nikah yg sudah dilegalisir oleh KBRI, FOto Perkawinan, Passport, Surat REkomendasi dari KUA untuk menikah di luar negeri. Untuk lebih lengkapnya bisa di check di web imigresen malaysia. Semoga urusan mbak lancar. Amin

      Delete
    2. Klau sblm nya kk mbak bkerja d mlysia hrus tggu 6 bln dri tgl kluar dri mlysia bru boleh msuk mlysia kmbali,wlUpun dgn alasan mau uruskan pendaftaran perkahwinan imigresen mlaysia tak kan benarkan masuk, klau mau masuk mlysia suami hrus ikut bersama sbagai penjamin

      Delete
    3. Pergi menara palma. Di jakarta selatan. Saya balik kerja dr malaysia desember 2019 . Saya nikah febuari 2020. Habis nikah legalisasi. Terus mohon visa. Febuari saya terbang ke malaysia. Dapat visa. Alhamdulillah bisa masuk malaysia.

      Delete
  8. Salam saya ingin bertanya
    Macam mana nak mati kan permit dan buat visa ikut isteri dan berapa lama tepohnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Kalo mau matikan permit ya harus pergi dengan majikan yang memanggil anda, lalu datang bersama sama ke pejabat imigresen malaysia. setelah permit mati, biasanya akan disuruh pulang dahulu ke negara asal. tempohnya sebentar saja.

      Delete
    2. Kita harus datang ke konsulat yang ada di Indonesia ya bang

      Delete
    3. Kita harus datang ke konsulat yang ada di Indonesia ya bang

      Delete
  9. Saudara saya pergi ke malaysia menggunakan visa tiga bulan, apakah boleh saudara saya itu memperpanjang masa visa nya agar bisa berada di malaysia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. info terkini yang saya terima dari pihak imigresen Malaysia, visa mengikut pasangan boleh diperbaharui di Malaysia.. sebaiknya, minta kawan kamu itu pergi ke imigresen, bertanya tentang procedur yang perlu untuk tujuan penyambungan visa.

      Delete
    2. Ye boleh...seminggu sblm visa tamat tempoh, pergi ke imigresen terdekat dgn membawa :
      - tiket pulang ke negara asal (sbg syarat shj tak perlu pulang pun)

      - passport asal dimana visa yang bakal tamat tempih distempel

      - borang lanjutan pas lawatan sosial yg siap diisi brh blh didapati di imigresen)


      InsyaAllah boLeh dpt 2 bln dgn byrn RM100.00. Selepas tu x bisa disambung lg

      Delete
  10. Assalamualaikum saya nak tnya klu suami ic merah tp istri paspor mcm mana cara nak buat visa ikut suami
    Sbb sblom ni dia dah buat visa ikut suami..tp nak sambung tak boleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa alasan imigresen tidak boleh penyambungan visa mbak?

      Delete
  11. asalamualaikumm...kalau visa istri kepada warga negara...tamat tempoh sehari...adakah denda...suami sh lamabat sehari

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum maaf mau tanya puan kalau nak sambung visa ikut suami buat awal 1,2 bulan boleh tak ya ,Trimakasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terlalu awal mbak... 2mggu sblm mati pn msih boleh...

      Delete
  13. BERAPA BIAYA VISA MENGIKUT PASANGAN YANG PERLU DIBAYAR DI KEDUTAAN MALAYSIA DI INDONESIA?

    ReplyDelete
  14. Mau tanya ,pasangan dapat beasiswa sekolah di malaysia. Jika pasangan dan anak ingin ikut ke sana bisa langsung dapat visa atau tidak?
    Tolong bantu informasinya . Thxs.

    ReplyDelete
  15. Bgaimana cara mengambil kembali uang jaminan ya??

    ReplyDelete
  16. sy mau bernikah dgn wni di malaysia tp dia kini di medan ..utk masuk apa perlu membeli tiket pesawat pergi balik atau sehala? apa bisa mohon visa lbh 1 bln utk urus urusan pernikahan di malaysia dan terus bikin visa ikut suami sesudah bernikah di malaysia tanpa perlu pulang ke indonesia dulu ?brapa kos utk visa sosial (lbh dr 1 bln) dan kos utk bikin visa ikut suami di malaysia..mohon pencerahan

    ReplyDelete
  17. Slmat sore mas,,sya mau nanya ..
    Sya kawin dgn suami sy di indonesia .. wktu sy mau ngurus buku nikah yg dr indonesia ke KBRI di sruh sy ke jakarta tuk dpat kan 3 cop dr 3 kmenterian d jakarta .. tp alhamduliallah smua itu sya dah slesaikam smua dgn berkat allah sy sndri yg mnguruskan nya k jakarta.. smpai visa 3bulan sya buat skali di jakarta ..so,pertanyaan sya .yg visa 3 bulan itu habis mse brlaku nya smpai 22 nov ni .so sya kena sambung visa 2 bulan di mlysia kata org yg d jakarta .jdi sy harus kemna ni mas ..
    1.adakah sy hrus ke KBRI atau lgsg ke imigresen dgn suami sya?
    2. Dn brpa biaya visa 2 bulan itu?
    3. Tngh msa pengurusan visa ini boleh kah sya balik indonesia sbntar ..?
    Mohon penjelasan nya ,,trimakasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perpanjang visa 2bln boleh d buat d imigresen mlysia saja,biaya rm100...klau mbak dh perpanjang visa 2bln lgi, tak boleh blk, klau blk visa yg dh d prpanjang slama 2bln tu akan hangus dan tak boleh d pkai lagi

      Delete
    2. Kalau perpanjangan visa 2 bln sudah tamat tempoh kenapa skrg tidak boleh sambung visa yg sebulan dekat imigresen Malaysia ye???
      Dan sampai berapa Lama harus menunggu visa ikut suami saya siap..
      Sbb skrg saya diharuska balik Indonesia dlu😢

      Delete
  18. Assalamualaikum MAS ..sy mau tanya sy mau kawin org Malaysia surat”semua dah settle Tp skrg ni yg jadi masalah ialah passport sy permit klo sy matikan permit balik Indonesia blh ka sy guna passport lama atau buat passport baru lagi?
    Blh ka sy balik Indonesia ke batam sj dlm 2 hari balik Malaysia lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakai passport lama juga boleh mbak

      Delete
    2. sama macam saya mbak..matikan permit dulu boleh nggak ya..

      Delete
    3. Mau nanya sambung visa 3bln haruskah balik indo dulu?

      Delete
  19. assalamualaikum..sy mau tanya,skrg sy sdh menikah dgn warganegara malaysia,menikah di indonesia,sdh dpt sijil pengakuan nikah dari kantor agama malaysia...selanjutnya mau urus visa ikut suami,persyaratannya apa saja dan brp biaya pengurusannya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mbak pergi ke imigresen di kawasan tempat tinggal mbak,ambik borang mohon visa di sna, isi smua borang, klau dh komplit prgi k kaunter,biaya dlm rm1500

      Delete
    2. hari itu juga lngsung byar ke

      Delete
  20. Salam sy indonesia nikah dgn wrga malaysia masa tu sy dpt visa 3 bln, hbis nya bln 3 skrg dh bln12 bermakna sy dh lambat 7 bln, ni sy nk mnta visa yg 1 thn tp sy tkut sebab dh lambat sangat.. sy kena mcm mn mohon bantuan nya...sy kena bt apa?? Dan biasa biaya brp ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mbak dh ngurus visa ikut suami atau blm?

      Delete
    2. Sama macam saya...mcam mana itu mbk..udah siap ke??boleh kongsi pgalaman mbk..sbb saya pun dh lambat lama sgt

      Delete
  21. Hello wassalam...
    Boleh minta nomor WA.saya ingin bertanya pada awak langsung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Halo Waalaikumsalam. Disini aja juga ada yg jawab ntar

      Delete
    2. assalamualaikum...mohon ada tak kerja kosong buat suami saya yang warga negara Indonesia dengan Pas Jangka Masa Panjang sekarang abg Aditia Dulo..

      Delete
  22. Kalau pakai visa ikut suami boleh gak kerja di malaysia? Dan apakah kita dianggap sebagai foreigner dengan kerja 12 jam atau setara dengan warga local yang kerja 8 jam

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAlam, coba baca baik2 sticker visa yg ada di passport anda. ada tulisan yg melarang ga?

      Delete
    2. Salam..Saya orang indonesia yg menikah dng orang malaysia saya Tinggal di pulau pinang tapi sekarang saya berpindah ke sarawak kampung halaman suami..dari bulan 12 2019 visa saya sdh habis tempo tapi suami saya tidak sambung dng berbagai alasan di tambah sekarang lg pandemic covid 19 maknanya visa saya sdh lbh5 bln mati..saya tidak tau harus bertanya dng siapa saya telfon imigresen 1kali pun tidak pernah di jawab mcm2 saya google cari tau soal visa bahkan cari tau no fon pegawai imigresen untk bertanya..saya takut kl saya datang sendiri ke imigresen takut di tahan krn visa sdh mati tapi pasport saya msh berlaku...anak saya sdh 3 apa yg harus saya buat adakah visa saya blh di sambung selepas 5bln mati.

      Delete
    3. Kak blh wsap sy??sy mau tnaya 01133782741

      Delete
  23. Assalamualaikum..saya sdh berkawin dgn org malaysia selama 2thn.saya
    Sdh mendapatkan visa ikut suami dan sdh buka fail..yg mau saya tanyakan apakah bole perpanjang visa suami saya aja yg urus,saya tak ikut sbb saya masa perpanjang visa saya bersalin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap pemohon mau apply pertama atau menyambung visa pas untuk suami/istri .wajib datang bersama2 .

      Delete
    2. Dama macam saya..apa punya kakak udah siap..bolh kongsi pgalaman kak??sbb saya pun dh lambat smbung visa

      Delete
  24. Selamat sore. Mau tanya, kalau untuk orang Indonesia yang bekerja di Singapore, tetapi mau tinggal di JOhor Bahru (karena biaya hidup lebih murah), ijin tinggal di Malaysia bagaimana ya? terimakasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat Sore jg, cari penjamin utk buat visa. misalnya sodara dekat atau kuliah di Malaysia.

      Delete
  25. Salam ,saya mau tanya kalau ada sahabat yg ada pengalaman trlmbat sambung visa ikut suami kena denda gak ya,dan brp bayaranya sbb sy sdh terlambat 15hari,terimakasih

    ReplyDelete
  26. a.kum..sy warga negara indonesia sebelum ini sy pernah menikah dgn warga negara malaysia pd thun 2003 dan dikurnia kan 3org ank 2laki 1perempuan dan pd thun 2013 kami berpisah kerna ada campur tangan pihak ketiga..kami menikah secara sah di pejabat agama malaysia dan sy pun mendapat kan visa bertahab tahab dr satu bln hingga ke 3thun sekali cop atas jaminan istri sy dlu..semenjak kami berpisah sy kembali ke kampung halaman indonesia..dan skrg sy berniat utk kemalaysia kembali memandang kan ank2 sy yg msh memerlukan sy kerna mereka mmsh kecil2 lg..untuk itu gimana cara nya sy mendapat kan visa dr imigrasi malaysia...trimakasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Langsung aja datang ke imigresen malaysia dan minta arahan dari mereka.

      Delete
  27. Salam. . Sya org malaysia dah nikah dg istri 5 bln.. Lpas tu nak buka fail visa ikut suami tpi di tolak.. Dg alasan istri kena duduk indo 6 bln... Sya nak tanya klo istri dah lpas duduk indo 6 bln apakah lgsg bisa buat visa ikut suami...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye boleh skrg ni klu nak buka file mmg usia pernikahan wajib 6 bln (pengalaman sy diimigresen shah alam). Imigresen lain saya x pasti tp dgr cerita sama jga.

      Delete
    2. Bos sy mau tanya,kalau selepas surat nikah keluar,bisa nggak terus memohon visa ikut suami?

      Delete
  28. Berapa biaya sambung visa yg 6 ikut suami

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum, saya mau tanya, saya warga negara Indonesia sudah menikah dgn orang warga negara Malaysia, saya sudah buat visa ikut suami 3 bulan untuk memperpanjang lagi syaratnya apa saja ya?, apakah salah satu syaratnya harus dengan buku nikah yg sudah disahkan oleh kedutaan Indonesia di Malaysia, sebab buku nikah saya belum disahkan..

    ReplyDelete
  30. berapa ye sekarang bayaran nak buka file?

    ReplyDelete
  31. Kalau kt imigresen shah alam total RM1,120.00

    ReplyDelete
    Replies
    1. mrs sugi.. klo dh keluar msia pastu apply visa 3 bulan lgi trus boleh msuk msia balik atau kene tggu baoe hari bru bleh msuk msia???

      Delete
    2. Sekurang2nya tggu sebulan bru blh msuk msia blk

      Delete
    3. MRS sugi betulke? tp sy baca kat atas boleh terus keluar guna visa tu?

      Delete
    4. Jj30 August 2019 at 12:26
      MRS sugi betulke? tp sy baca kat atas boleh terus keluar guna visa tu?

      @ jj - saya tak pasti undang-undang yang sekarang ni tapi kalau berdasarkan pengalaman suami saya sendiri pada tahun lepas (July 2019) imigresen bagitahu sebulan baru boleh masuk balik malaysia

      Delete
  32. Mau tanya bang..!! Berapa lama nak uruskan visa ikut suami/istri dan berapa uang yg harus dikeluarkan?? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slepas imigresen submit kna tggu 1bln bru approved

      Delete
    2. Maaf..
      Saya sudah mendaftarkan visa ikut suami saya di imigresen Malaysia Dan sudah terhitung 5 bulan ini kenapa belum buka fail lg yee??? Boleh pencerahannya.. Mksh

      Delete
  33. Asalamualaikum..pak saya mau tanyak saya baru sambung visa saya dapat 2 tahun untuk penyambungan..apakah saya boleh keluar dari malaysia..atau balik ke kampung saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh,dkt visa tu ada tertulis multiple entry,dn masuk kemalaysia sebelum visa exp.

      Delete
  34. Kalau saya mau dambung visa ikut suami ...
    Suami lari tingalkn saya blh x saya sambung sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa sy x boleh sbb setiap kali nk sambung visa salh satu persyaratan harus angkat sumpah kedua2 pihak mengakui pernikahan masih berlangsung

      Delete
    2. Salam, ga bisa. Terus anda mau ikut siapa visanya?

      Delete
  35. tumpang tanya saya dah bernikah dokumen semua ada tapi isteri saya masih mengunakan visa pelancong kerana belum bukak fail lagi tempoh matang pernikahan untuk bukak fail berapa lama dan boleh ke visa pelancong ni sambung di malaysia untuk urusan surat pernikahan pegesahan di malaysia pula bahawa saya telah bernikah di indonesia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buka file setelah 6 bulan nikah n blh je sambung visa di msia xperlu blk tp urusan perlu disegerakan sbb selalunya kku nk msuk msia dpt visa 3 bln dlu dr konsulat msia n smbung di msia dpt 2 bln je

      Delete
    2. Jadi kalau dah 6 bln nikah visa ikut suami dah boleh siap yee??

      Delete
    3. Salam,saya nak tanya berpa nak buat visa 3 bulan dekat kedutan malaysia dekat indonesia

      Delete
    4. Waalaikumsalam, utk buat visa ya harus mengurus sendiri, bukan ototmatis tiba tiba visanya siap setelah 6 bulan.

      harga visa 3 bulan bisa tanya di kedutaan malaysia di Indonesia.

      Delete
  36. Salam sy nak tnya saya telah berkahwin dgn suami lebih dr 6bulan dan skg nak mohon jaminan suami. Tp pegi shah Alam dia ckp kena pohon visa d kedutaan msia d indonesia utk 3 bulan.Mksud sy pohon visa utk 3bulan lps tu suami boleh terus jamin ke? Mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, Utk yg ini diluar pengalaman & pengetahuan saya. Namun biasanya jabatan imigresen akan memberikan tempoh visa bertahap. Semoga Allah mudahkan urusan anda sekeluarga.

      Delete
  37. maaf mao tnnya saya dh kwin dh 4thun semoa surat nikah dhblengkap tpi dulu mao ambil visa di tolak dia cakap paspor bekas 6p boleh urus lgi ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, Iya dimaafkan. Pasangan anda suruh ke jabatan imigresen minta petunjuk apa yg perlu dibuat, misalnya : buat surat rayuan dan sebagainya. Wallahu'a'lam

      Delete
  38. Assalamualikum pak . . Bukanya imegresen shah alam tu minta kita renew pasport jaminan kita tu semestinya awal sebulan ya ?? Klo lewat gimana tu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Pak/Buk, petugas di kaunter bilang 2minggu sebelum tamat tempoh. Apa saya perlu ngeyel sama mereka? :) Kalo lewat ya gapapa, yg penting jgn sudah expired baru mau pergi ngurus perpanjangan.

      Delete
  39. Assalamualaikum saya warga negara Indonesia sudah menikah Dr th 2008 Dan punya satu anak. Kami menikah secara sah ada surat nikah semua. Pertanyaan sya klo misal sya bercerai dengan suami adakah sye masih boleh tinggal Di malaysia and masih boleh minta visa ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, skarang ini anda pakai visa atau IC merah? Kalo cerai ya bisa aja anda tinggal di Malaysia kalo ada penjamin, misalnya mertua anda. Dan anda juga ada hak mengasih anak anda jika mahkamah agama menjatuhkan hak asuh anak di tangan anda. Wallahua'lam. Moga Allah mudahkan urusan anda.

      Delete
  40. Assalamualaikum, bagaimana jika suami indonesia dan isteri malaysia dan menikah di indonesia dahulu, apakah visa ikot isteri ke malaysia perlu berbuat di sana atau malaysia? Bagaimana pulak dengan permit jika tak di buat dahulu malah buat visa dahulu bole kee?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, setelah kawin di Indonesia makan harus daftar kahwin di Jabatan AGama Malaysia kalo ingin tinggal di Malaysia. Syarat utk membuat visa pasangan adalah ada sijil kahwin dari jabatan agama malaysia.

      Delete
  41. Maaf saya mau tanya.
    Kalau sudah dapat visa 3 bulan ikut suami boleh kerja tak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak boleh.lps dpt visa 3 bulan urus utk buka fail.dpt pas lawatan 6 bulan.lps 6 bulan bru boleh kerja

      Delete
    2. Salam Iya dimaafkan, coba dibaca di sticker visa yg ada di pasport anda, ada tulisan yg diperbolehkan bekerja ikut company ga? kalo kerja2 yg tidak memerlukan menguruskan socso, KWSP, slip gaji, borang tax, mungkin bisa contohnya jualan makanan di tepi jalan. Wallahua'lam

      Delete
  42. Maaf mau tanya, saudara saya dimalaysia dapet visa 3bln. Klo mau perpanjang visa haruskah balik indo dulu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, Iya dimaafkan, saya tidak ada pengalaman ngurus visa 3 bulan. Skarang saya yg minta maaf.

      Delete
  43. Salam..nk tnya klu dh dpt 2bln tu xley smbung lgi kn..kne blik then dpt visa yg sebulan tu..klu hbis yg sebulan tu boleh sambung lg x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, maaf ga paham bahasa anda. Makasih

      Delete
  44. Assalamualaikum visa 6 bulan ikut suami boleh tak keluar Indonesia, makasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, hari itu saya boleh aja tuh. Orang visanya kan multiple entry.

      Delete
  45. nak tnye sy org mlaysia nk brkwin dgn wrge indonesia , berapa ye harga visa ikut suami di indonesia .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berpa skg harga visa ikut suami

      Delete
    2. Salam, kalo visa ikut suami di Indonesia bisa merujuk ke website imigrasi Indonesia.

      Delete
  46. iya cik ayu, untuk buka file di imigresen untuk visa ikut suami/istri harus 6 bulan pernikahan

    ReplyDelete
  47. Kalo kita dah dapat visa 6 bulan kan kita mau sambung,,,kita harus passing atau boleh stay kat malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, In Shaa Allah Stay di Malaysia bisa.

      Delete
  48. Nak taye skrang masa lokdown visa saye dh nk mti mcam mne nk sambung..masalanye sya nak tggu bukak file...mksi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi immigration extend visa dlu..

      Delete
    2. Salam, visa saya malah sudah expired 5 May 2020 lepas hehe....Tapi apapun kena ikut arahan daripada Jabatan Imigresen iaitu membuat temujanji online dalam website yg dimaklumkan Jabatan Imigresen. Alhamdulillah, tadi malam Allah mudahkan saya masuk ke website tersebut menggunakan handphone dan berjaya membuat temujanji pd tarikh 13 May (rabu) pukul 10-11 pagi. Moga Allah juga mudahkan urusan puan dan suami. Amin

      Delete
    3. salam encik,sy warga malaysia n suami indonesia.suami punya visa 3bulan mati 18may ni.kalau nk perpanjang yg 2bulan tu boleh buat kt malaysia atau kena balik indonesia ye?
      alhmdulillah sy juga dh berjaya buat sto setelah sepuloh juta kali mencuba hihi:-) tarikh on 13may20 pkl 8pg.semuga allah mudhkan urusan kita.amin insyaallaah

      Delete
    4. Waalaikumsalam, di Indonesia atau di Malaysia jg boleh. Yg penting dokumen lengkap dan tidak menyusahkan diri sendiri krn transportasi & antrian/beratur panjang.

      Delete
  49. Nak tanya laa saya lelaki warganegara malaysia....saya berkahwin dengan warganegara indonesia di indonesia selepas dia pulang ikut program back 4 good tahun 2019....bagaimana cara untuk dia masuk kembali ke malaysia...sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Puan, pastikan istri tuan sudah ada pasport Indonesia. Jika dia sudah ada passport baru maka tuan kena semak ke jabatan imigresen malaysia sama ada istri tuan blacklist atau tidak. Apabila bila blacklist maka tuan sila rujuk dgn pihak imigresen apa yg kena dibuat, misalnya : buat surat rayuan dapat masuk ke Malaysia dan daftar berkahwin di jabatan agama malaysia. Wallahua'lam. Moga Allah mudahkan urusan tuan/istri.

      Delete
  50. Assalamualaikum tuan/puan.
    Saya(warganegara) nak buat kan visa untuk suami saya(Indonesia)
    Visa ikut istri.
    Boleh tak saya mohon di kedutaan Malaysia di Indonesia yang di pekan baru bukan di Jakarta.?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Puan,
      In Shaa Allah boleh, cuman puan harus pastikan semua dokumen sudah lengkap agar tak bolak balik perjalanan ke Malaysia-Indonesia utk mengurus dokumen. Semoga Allah mudahkan urusan Puan & suami.

      Delete
  51. Saya mau tnya..kalau visa ikut suami dh mati bertahun..ap sy akan dapat.lokap atau denda ye...dlu selepas kawin smua serba txde..sbb tu lmbt nk smbung bila orng ckp denda maka takut nk oergi sbb tiada duit..sekarang sy risau..dh mati bertaun2 visa tu..ap prlu ay buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, kalo ikut undang2 memang kena saman & bahkan penjara, kalo kita tidak dapat memberi bukti surat2/dokumen2 yg diperlukan. Buktinya banyak orang2 dulu yg masih bisa menunjukkan surat2/dokumen2 utk menyambung visa dan keperluan2 yg lain. Semoga Allah mudahkan urusan tuan/puan.

      Delete
    2. Sama dgan saya..dlu keadaa smua serba txde...sudah kah kakak smbung visa..bolh kongsi pgalaman tx..apyg dpt??pnjara/bayar denda..saya pun bertahun mati..tkut nak pergi..bolh wsap saya kak..??01133782741

      Delete
  52. Saya mau tanya, saya menikah 4/10/2019 rencana mau daftar kawin dkt malaysia bln 3/2020 td, sbb ad corona saya tkblh masuk mlysia. Kalau nnt saya msuk mlysia dftr kawin siap 1bulan terus buat visa ikut suami mesti tunggu 6 bln lagi atau blh trs buat sbb perkawinan saya sdh lbh 6bulab

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, seingat saya visa anda akan terhitung mulai anda membuka file visa di Malaysia, bukan mengikut tarikh anda daftar kawin dgn pasangan anda di Jabatan Agama Malaysia. Dan biasanya utk permulaan akan diberikan visa 6 bulan. Wallahua'alam

      Delete
  53. saye istri warga negara suami warga indonesia dye punye visa 8hb ni dah habis. mcm mne cara dye nak daftar online sbab smua imigresen xboleh masuk kne buat temu janji baru boleh masul..sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Puan, visa saya malah sudah expired 5 May 2020 lepas hehe....Tapi apapun puan kena ikut arahan daripada Jabatan Imigresen iaitu membuat temujanji online dalam website yg dimaklumkan Jabatan Imigresen. Alhamdulillah, tadi malam Allah mudahkan saya masuk ke website tersebut menggunakan handphone dan berjaya membuat temujanji pd tarikh 13 May (rabu) pukul 10-11 pagi. Moga Allah juga mudahkan urusan puan dan suami. Amin

      Delete
  54. Salam..
    Saye istri warganegara, sekarang saye di malaysia menggunakan visa 3 bulan. Tgl 22/5/2020 ini saye nk exten visa, tp syarat untuk exten kene ade tiket balik sblm 25/6/2020. Mcmane klau saye beli tiket balik (hanya untuk exten), tp saya x nk balik. Kne dende tk,Klau saye nk buka file nanti?

    ReplyDelete
  55. Waalaikumsalam, kalo memang peraturannya harus beli tiket ya harus dipatuhi. Tidak taat peraturan malah bisa mempersulit diri sendiri misalnya didenda atau visa tdk dpt diproses.

    ReplyDelete
  56. Assalammualaikum,saya mau bertanya sy ada appoiment dekat immigration shah alam,untuk visa 6bulan,adakah saya boleh buka file sekali?tapi saya belum ada borang,adakah saya dtg harus date appoiment sya atau bagaimana?dan adakah syarat harus ada tiket balik?

    ReplyDelete
  57. Ini adalah keterangan saya mengenai kerja baik Ketua Eli Dodoru yang membantu saya .... Saya Ann Earnis dari utara Carolina USA. dengan bantuan penyihir mantra ini, suami saya yang meninggalkan saya selama 3 tahun lalu kembali, saya akhirnya bertemu dengan lelaki ini di laman blog yang disiarkan oleh salah seorang pelanggan untuk meminta bantuan, saya menjelaskan semuanya kepadanya dan dia memberitahu saya mengenai ejaan caster yang dia ketahui dan dia memberikan saya whatsapp untuk menulis kepada eja kastor untuk memberitahu dia masalah saya. Hanya dalam 2 minggu, suami saya kembali menemui saya. Saya hanya ingin mengucapkan terima kasih kepada penyihir mantra yang jujur dan tulus ini, tuan semua yang anda katakan telah berlaku dan terima kasih tuan. Tolong saya ingin memberitahu semua orang yang mencari jalan keluar untuk menyelesaikan masalah mereka, silakan berkonsultasi dengan penyihir ejaan ini, dia benar-benar hebat, dia hebat dan apa sahaja yang diberitahu oleh penyihir ejaan adalah apa yang akan terjadi, kerana semua yang diberitahu oleh penyihir ejaan itu datang untuk lulus. Anda boleh menghubungi dia di: whatsapp +2349015088017

    ReplyDelete
  58. Salam..visa saya sdh tamat tempoh dr bulan december 2019..visa ikut suami org malaysia..dia tidak.sambung visa saya atas berbagai alasan..maknanya visa saya sdh mati kurang lbh 6bln..krn situasi pandemic covid 19 saya pun kesusahan saya telfon imigresen ingin bertanya apakah boleh visa saya di sambung lg..tp sayang nya tidak ada satu pun yg jawab telfon saya..saya cari tau mcm2 cara..saya gk ada pengalaman tentang ini krn mmg sll nya saya perbaharui visa satu thn sekali waktu di pulau pinang..sekarang saya tinggal di kampung halaman suami di sarawak..bisa gak ya visa saya di sambung krn udh lewat 6bulan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak ap sudah siap urusan kakak..nlh kongsi pglaman kak.aku jg mti visanya

      Delete
  59. salam saya ada kawan yang baru berkahwin di Indonesia dengan orang Malaysia,dia belum daftarkan perkahwinan di Malaysia akan tetapi ada surat kebenaran nikah luar negara.Dia dah buat visa 3 bulan n visa nya tamat tempoh pada 2jun 2020 sewaktu PKPB.Dia nak perbaharui visa tapi tarikh temujanji online yang ada hanya tinggal bulan 9.Adakah dia perlu tggu sampai bulan 9 sedangkan waktu itu visa nya telah mati 3 bulan? Atau dia boleh balik ke indonesia tanpa perbaharui visanya?

    ReplyDelete
  60. saya ada kawan wanita yang bru nikah dengan warganegara malaysia,Mereka belum daftarkan perkahwinan di Malaysia but ada surat kebenaran nikah luar negara.visa 3 bulannya telah mati pada 2 jun 2020.Sekiranya dia mahu renew visa,tarikh temujanji online hanya tinggal pada bulan 9 kerana semua dah full.Jadi bolehkah dia tetap tunggu untuk temujanji bulan 9 atau dia perlu pulang ke Indonesia tanpa renew visa? kerana jika dia tunggu pada bulan 9 bermakna visanya telah mati selama 3 bulan.

    ReplyDelete
  61. Siapa yg pernah ad pgalaman..nk smbung visa ikut suami..dh mati bertahun..sbb hidup serba kekurangan..bila dgar denda pun takut...bila dgar pnjara pun takut..hingga dh bertahun visa tx dpt smbung..bg lah pncerahan..please😪

    ReplyDelete
  62. assalamualaikum tuan, mau tanya, kalau istri saya orang Indonesia, suami malaysia, tapi istri saya ada di Indonesia permit ikut suami, tapi permit mati, apa kah bisa masuk ke Malaysia tuan, apa ada sarat nya mohon bantuan nya tuan?

    ReplyDelete
  63. Halo semuanya
    Nama saya Josephine jumawan caballo, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu karina roland yang baik karena telah membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya mengalami pinjaman pinjaman online palsu yang menipu untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah membutuhkan pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulai bisnis saya sendiri di kota orion, tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di dubai yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman. dan saya sangat Frustras karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di dubai, karena saya berhutang pada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia itu teman saya menelepon susan Ramirez setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari ibu karina roland, jadi saya sudah menghubungi susan ramirez dan dia katakan saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu karina roland bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya dipaksa untuk memberanikan diri dan saya menghubungi ibu karina roland dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang masuk dan diluluskan dan dalam waktu 6 jam pinjaman saya ditransfer ke rekening saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah keajaiban dan saya harus memberikan informasi tentang pekerjaan baik ibu karina roland jadi saya menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Nyonya karina roland: (karinarolandloancompany@gmail.com) a tau hanya whatsapp +15857083478 dan saya jamin Anda akan memberikan informasi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Ny. karina Rola nd email saya: (josephinejumawancaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai karina roland 'ibu untuk mengubah kehidupan finansial saya.

    ReplyDelete
  64. Halo semuanya
    Nama saya Josephine jumawan caballo, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu karina roland yang baik karena telah membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya mengalami pinjaman pinjaman online palsu yang menipu untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah membutuhkan pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulai bisnis saya sendiri di kota orion, tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di dubai yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman. dan saya sangat Frustras karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di dubai, karena saya berhutang pada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia itu teman saya menelepon susan Ramirez setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari ibu karina roland, jadi saya sudah menghubungi susan ramirez dan dia katakan saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu karina roland bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya dipaksa untuk memberanikan diri dan saya menghubungi ibu karina roland dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang masuk dan diluluskan dan dalam waktu 6 jam pinjaman saya ditransfer ke rekening saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah keajaiban dan saya harus memberikan informasi tentang pekerjaan baik ibu karina roland jadi saya menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Nyonya karina roland: (karinarolandloancompany@gmail.com) a tau hanya whatsapp +15857083478 dan saya jamin Anda akan memberikan informasi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Ny. karina Rola nd email saya: (josephinejumawancaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai karina roland 'ibu untuk mengubah kehidupan finansial saya.

    ReplyDelete
  65. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  66. Sy nak tanya,masa pertama sekali nak buat visa,pihak imigresen ade minta surat akuan bujang untuk yg belum pernah berkawin?
    Jika sudah pernah berkawin perlu bagi sijil cerai kah?

    ReplyDelete
  67. Apakah Anda sedang mencari pinjaman untuk memulai bisnis atau proyek yang Anda inginkan? Di KARINA ROLAND LOAN COMPANY, kami menawarkan semua jenis bantuan keuangan kepada semua individu yang membutuhkan pinjaman seperti "pinjaman pribadi, pinjaman investasi, pinjaman pinjaman rumah dan perusahaan pinjaman di seluruh dunia, tingkat bunga kami adalah 2% per tahun. Kami juga memberikan nasihat keuangan dan bantuan kepada klien dan pelamar kami. Jika Anda memiliki proyek yang bagus atau ingin memulai bisnis dan membutuhkan pinjaman untuk membiayainya segera, kami dapat membicarakannya, menandatangani kontrak dan kemudian mendanai proyek atau bisnis Anda untuk Anda sehubungan dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Hubungi KARINA ROLAND LOAN COMPANY hari ini untuk mata uang apa pun yang Anda inginkan.

    Kategori Bisnis

    Bisnis Merchandising.
    Bisnis manufaktur
    Bisnis Hibrida.
    Kepemilikan tunggal
    Kemitraan.
    Perusahaan.
    Perseroan terbatas.
    pinjaman pribadi.
    pinjaman investasi.
    Pinjaman Hutang.
    Pinjaman Rumah.
    Pinjaman hipotek
    Auto laons.
    Pinjaman mahasiswa.
    Pinjaman gaji.
    Pinjaman Islam.
    Pinjaman pertanian.
    Pinjaman gereja.

    PERUSAHAAN PINJAMAN ROLAND KARINA ELENA
    Email: karinarolandloancompany @ gmail com
    WhatsApp hanya +1 (585) 708-3478.
    Nama Facebook: Elena karina Roland
    instagram: karina roland

    ReplyDelete
  68. Ini sama dengan borang pkns shah alam ya?atau harus donwload lain?

    ReplyDelete